”Har man det lilla extra är man garanterad ett jobb”

Vi lever i en tid av förändringar. Särskilt tydligt märks detta i den digitala världen. Behovet av ny kompetens på området har resulterat i YH-utbildningen Moln- och virtualiseringstekniker. Vi fick en pratstund med två personer som har koll på branschen.

Anna Haziraj och Patrick Andersson

Vilka är ni?

– Jag heter Anna Haziraj och är digitaliseringskonsult och grundare av Be a Part, ett bolag som stöttar företag i sin digitala transformation.

– Och jag heter Patrick Andersson och leder avdelningen för infrastruktur på Lunds universitetet. Tillsammans med Anna sitter jag i ledningsgruppen för YH-utbildningen Moln- och virtualiseringstekniker.

Varför finns det ett så stort behov av moln- och virtualiseringstekniker?

– Det finns ett behov av att ersätta en massa människor och få in ny kunskap och ny energi. Dessutom lever vi i en föränderlig värld. Företagen måste investera i IT och i processer och i förändrade arbetssätt för att överleva. De måste vara konkurrenskraftiga, annars kommer de inte finnas kvar, berättar Patrick Andersson.

– Som Patrick säger måste man hänga med för att kunna fortsätta vara relevant som företag. Och det finns väldiga problem med att utveckla och underhålla gamla IT-system. Det gamla ska gifta sig med det nya, det kräver enorma resurser, säger Anna Haziraj.

Vad är skillnaden mellan IT-tekniker och moln- och virtualiseringstekniker?

– Som IT-tekniker ansvarar du för utbyggnad, drift och underhåll av IT-system. Moln-och virtualiseringsteknik handlar om betydligt mer än bara IT. Som säkerhet, juridik och att hänga med i utvecklingen, menar Patrick Andersson.

– Och så handlar det mycket om att kunna förstå och sätta sig in i kundernas behov. Att lyssna och bygga relationer, fyller Anna Haziraj i.

Vilken kompetens ser ni som mest värdefull?

– Självklart måste man ha den tekniska kunskapen. Men det som är svårare att hitta är de personer som även besitter de mjukare värdena. Som att våga ifrågasätta på ett ödmjukt sätt, att vara nyfiken och att ha örat mot marken, säger Patrick Andersson.

– Ja, och att få kunden att känna sig trygg, säger Anna Haziraj.

Vad ska man tänka på för att trivas som moln- och virtualiseringstekniker?

– Jag brukar halvt på skämt säga: ”Glöm allt du har läst i böckerna, för när du kommer ut så stämmer ingenting.” Det ska man tycka är spännande, säger Anna Haziraj.

– Ja, man ska inte vara rädd för förändringar, instämmer Patrick Andersson.

Hur ser chanserna till jobb ut?

– Det finns en stor efterfrågan. Har man det där lilla extra är man garanterad ett jobb, det kan jag tamejtusan lova. Det spelar ingen roll vad som händer med chatbotar och allt annat här i världen för det kommer att behövas kompetens, säger Patrick Andersson och får medhåll av Anna Haziraj.