”Stöttande lärare och en fantastisk atmosfär.”

Senast ändrad

Ida Ränzlöv kom i kontakt med den klassiska musiken när hon som barn gick i Adolf Fredriks Musikklasser. Sedan gick vägen via Stockholms Musikgymnasium och Lilla Akademien där hon fick tipset att söka till Vadstena. Idag är hon fast anställd i solistensemblen vid Staatsoper Stuttgart.

Intervjubild alumn Vadstena Sång och Pianoakademi

Berätta lite om dig själv och din bakgrund.

‒ När jag var sju år flyttade jag med min familj från Helsingborg till Stockholm och där kom jag för första gången i kontakt med klassisk musik genom min utbildning vid Adolf Fredriks Musikklasser och senare vid Stockholm Musikgymnasium.

‒ Efter gymnasiet insåg jag hur mycket musiken betydde för mig och sökte då till den förberedande utbildningen vid Lilla Akademien i Stockholm. Där blev jag rekommenderad av såväl lärare som vänner att söka till Vadstena, som då var en folkhögskola, och andra gången jag sökte kom jag in. Efter två år i Vadstena var jag redo för att söka till Musikhögskolan i Malmö där jag sedan tog en kandidatexamen.

‒ I Malmö mötte jag barytonen Jeremy Carpenter genom en produktion av La Traviata. Han ställde några viktiga frågor om hur jag föreställde mig framtiden och vidgade mitt synfält till att inkludera andra möjligheter än Skandinavien, till exempel Storbritannien och Tyskland. Detta ledde till en audition i London för The Royal College of Music’s Opera Studio där jag blev erbjuden en plats. Efter mina två år i London sjöng jag som Jerwood Young Artist rollen som Kate Pinkerton i Madama Butterfly vid Glyndebourne Festival Opera.

‒ 2018 fick jag en plats i operastudion vid Staatsoper Stuttgart i Tyskland. Under min första vecka där fick jag sjunga Rosina i Barberaren i Sevilla då ordinarie solist blivit sjuk. Detta inhopp ledde till en plats i solistensemblen, där jag fortfarande arbetar.

Varför valde du att söka till utbildningen i Vadstena?

‒ Jag ville utveckla min röst och få en inblick i hur det är att vara en professionell sångerska. Jag var dock inte redo att ta steget direkt till en musikhögskola och då passade Vadstena perfekt.

Vad var det viktigaste du tog med dig från utbildningen?

‒ Vadstena blev och är fortfarande grunden till hur jag interpreterar, lär mig, och framför den musik jag gör idag. Jag fick lära mig om samarbetet mellan sångare och pianist, interpretation, övningsrutiner, musikteori, gehör och mycket, mycket mer. Här fick jag en möjlighet att bli bekväm på scen med såväl opera, kyrkomusik som klassisk sångrepertoar. Allt detta tack vare otroligt stöttande lärare och en fantastisk atmosfär!

‒ Att vara sångare eller pianist kräver ett holistiskt perspektiv, något som Vadstena verkligen tar fasta på. Självklart måste du bygga upp en bra teknik, men för att lyckas är det många andra bitar som måste falla på plats. Självdisciplin, förberedelser och rutiner är viktiga beståndsdelar och utgör en stor del av en musikers liv. Vadstena gav mig två hela år där jag kunde fokusera på att lära känna mig själv, min musikalitet och hitta rätt balans. Det var de två finaste, viktigaste och mest utvecklande åren under min musikutbildning både sångmässigt och personligt. Efter utbildningen kände jag mig totalt förberedd för nästa steg och var hundra procent säker på att jag ville satsa på sången som mitt yrke.

Har du något råd till blivande studerande?

‒ Sug åt dig så mycket kunskap du kan. Fokusera på din egen musikaliska bana och låt dig inte distraheras av eller jämföra dig med andra. Alla har sin egen individuella väg. Glöm inte att ha roligt på den vägen!

Berätta lite om vad du gör nu.

‒ Idag är jag fast anställd i solistensemblen vid Staatsoper Stuttgart. Här sjunger jag roller som Rosina i Barberaren i Sevilla, Cherubino i Figaros Bröllop och Orlofsky i Läderlappen. Några månader per år gästar jag andra operahus, ger romans- och oratoriekonserter och gör musikinspelningar. Framtida sångäventyr innefattar bland annat titelrollerna i både Dido & Aeneas och Venus & Adonis på Confidencen sommaren 2021, Mahler’s Des Knaben Wunderhorn med Britten Sinfonia i London hösten 2021 och en av mina absoluta drömroller, Ruggiero i Händel’s Alcina våren 2022.

Läs mer om Ida här: www.idaranzlov.com

Fotograf: Benjamin Ealovega