Sångutbildningen i Vadstena banade väg för en internationell karriär

Kort efter det att Hugo Paulsson Stove avslutat sina studier i sång vid Vadstena Sång och Pianoakademi började han studera vid Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien. Nu gör han sin masterutbildning och försöker balansera arbete med studier. I år ska han bland annat sjunga på Biennalen i München, Deutsche Oper i Berlin, Wiener Musikverein i Wien – och i Vadstena Akademiens uppsättning av ”Il colore fa la regina”.

Bild för intervju med alumn Vadstena Sång och Pianoakademi

– När jag fick mina första jobb förstod jag på allvar hur viktigt det är att du kan lära dig musik utantill snabbt, läsa prima vista och är rytmiskt bombsäker. Gehörs- och musikteoriundervisningen på Vadstena är förstklassig! säger Hugo Paulsson Stove.

Berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag är född i en musikerfamilj, båda mina föräldrar och flera andra släktingar är klassiska musiker, så musiken har alltid haft en naturlig plats i mitt liv. Jag började sjunga i kör redan som liten. Sen gick jag på Adolf Fredriks Musikklasser och Stockholms Musikgymnasium. Vid sju-åtta års ålder kunde jag peka på min hals och brådmoget konstatera att ”här sitter mitt instrument”. Efter att ha sjungit i kör i olika konstellationer blev det naturliga steget att testa vingarna i solosång. Jag hade glädjen att studera två år i Vadstena, från hösten 2013 till våren 2015.

Varför valde du att söka till utbildningen?

– Jag tog ett sabbatsår efter studenten för att känna in vad jag ville göra. När dammet lagt sig efter de kravfyllda gymnasieåren började tanken på sångstudier locka. Jag fick höra om Vadstena av min dåvarande sånglärare. Han var övertygad om att det skulle passa mig perfekt. För egen del var det en tilltalande tanke att byta miljö och lära känna nya människor från andra delar av Sverige som delade intresset för sång och musik.

– Jag hade också en bekant som precis hade avslutat sina studier i Vadstena och hon försäkrade mig om att jag skulle få uppleva något väldigt speciellt under min tid i Vadstena.

Vad var det viktigaste du tog med dig från utbildningen?

– En hel del saker men jag skulle vilja lyfta fram två särskilt viktiga. Det ena är kärleken till musiken, att kunna förmedla den till en publik och att göra det tillsammans med andra. En känsla av frihet att uttrycka sig och att vara i kontakt med det magiska som finns i musiken. Tack vare lärarnas enorma kompetens och outtröttliga engagemang fick jag med mig verktygen att förmå uppleva den magin, i synnerhet under romansinterpretationen. Att ge samspelet mellan sång och piano genom romanser så stor plats är verkligen ett genidrag!

– Den andra viktiga saken jag tog med mig är skuggsidan av det första skulle man kunna säga. Genom disciplinerat och kontinuerligt harvande når man resultat. Så är det bara, det kommer man inte ifrån. Med talang kan man komma en bra bit men säkraste vägen är ”know-how”.

– Jag tog även med mig kunskap om och ett intresse för det atletiska i sång; hur rösten och andningen fungerar. Dessutom inlärnings- och övningsteknik, hur jag värmer upp rösten, håller mig i god form och hur mycket roligare repetitioner och lektioner blir om man är väl förberedd.

Har du något råd till blivande studerande?

– Fortsätt polera ditt instrument, om det är piano eller sång. Det är steg ett och det måste få ta tid. För det finns det ingen bättre skola och miljö än Vadstena! Mycket av det andra som man går runt och funderar och kanske oroar sig över faller oftast på plats med en stabil och bra teknik.

Berätta lite om vad du gör nu.
– Hösten efter att jag slutat på Vadstena Sång och Pianoakademi började jag studera vid Universtät für Musik und darstellende Kunst i Wien. Jag har en kandidatexamen och i skrivande stund studerar jag en master i romanser och oratorium (för Angelika Kirchschlager och sång för Ramón Vargas).

– Jag befinner mig just nu i ett skede där jag försöker balansera arbete med studier. Professionellt sjunger jag mycket barockmusik och en hel del modern och samtida musik, vilket innebär att jag ofta får arbeta med kompositörerna vilket är väldigt spännande.

– Under 2021 ska jag resa mycket, vilket jag ser framemot. Jag ska sjunga på bland annat Biennalen i München, Deutsche Oper Berlin, Salzburger Festspiele, Wiener Musikverein och Konzerthaus Dortmund. Men det jag ser framemot mest är att jag ska få återvända till Vadstena och medverka i Vadstena-Akademiens uppsättning av ”Il colore fa la regina” av C F Pollarolo på Vadstena gamla teater!

Foto: Stefano Padoan