”Lärarna är superkompetenta och håller högsta klass.”

Albert har spelat piano större delen av sitt liv och har både en masterexamen från Musikhögskolan i Malmö och studier för Billy Eidi i Paris i bagaget. Det var när han ville vidareutbilda sig till repetitör och behövde förbereda sig för antagningsproven som han fick tips om Vadstena Sång och Pianoakademi. Nu ägnar han dagarna åt att djupdyka i samarbetet mellan pianist och sångare och trivs som fisken i vattnet.

Albert van Pham, Vadstena Sång och Pianoakademi.

Berätta lite om dig själv och din bakgrund
‒ Jag är en smålänning som gillar att spela tillsammans med sångare. Spelat piano har jag gjort sedan fjärde klass då jag började på kulturskolan och ju mer tid jag lade på pianot, desto roligare blev det att spela.

‒ Sedan blev det studier på Lilla Akademien för Johan Fröst och Staffan Scheja och ett år på Härnösands folkhögskola för Monika Kontra. Där fanns det många sångare som jag spelade tillsammans med vilket gjorde att jag behöll lusten att spela och började på allvar fundera på att bli musiker.

‒ Lusten att spela tog mig vidare till Musikhögskolan i Malmö, med Hans Pålsson som lärare, där jag tog en master och gjorde även ett utbytesår i Paris. Där fick jag studera den franska romanstraditionen och jag insåg under utbildningen att jag ville jobba tillsammans med sångare, till exempel som repetitör.

Varför valde du att söka till Vadstena Sång och Pianoakademi?
‒ Jag kände att jag inte var färdigutbildad och ville söka vidare till en repetitörutbildning men behövde förbereda mig inför antagningsproven. Flera alumner från Vadstena Sång och Pianoakademi rekommenderade mig att söka hit, trots att det är en högskoleförberedande utbildning. Jag sökte, kom in och blev väldigt positivt överraskad!

Berätta lite om vad du arbetar med som pianist på utbildningen just nu.
‒ Just nu försöker jag förstå mer om rösten för att kunna spela med sångare ännu bättre!

Vad är det bästa med utbildningen?
‒ Jag lär mig massor här! Lärarna har varit en ovärderlig hjälp för att utveckla mitt spelande. Studierna har en så pass hög nivå att det känns som en naturlig fortsättning på musikhögskolan. Ett megastort plus är också att alla kamrater här är väldigt mysiga. Vilken tur att både jag och dom blev antagna hit!

Varför rekommenderar du utbildningen till andra pianister?
‒ Lärarna är superkompetenta och håller högsta klass. Det är en mycket hög nivå på utbildningen och det passar mig perfekt trots att jag redan har studerat i en massa år. Här i Vadstena lär jag mig mycket om hur rösten funkar för att kunna samspela bättre med sångare och även göra mitt eget pianospel sångbart.