Emma och Hannes hittade kärleken till opera – och till varandra.

Emma Sventelius och Hannes Öberg har båda läst sång på Vadstena Sång och Pianoakademi och det var även där de träffades. Idag är de gifta och jobbar båda två som operasångare med späckade scheman och roller på flera internationella operahus. Tiden i Vadstena värderar de högt: ”Jag har utbildat mig i 7 år och Vadstena är fortfarande den bästa utbildningsmiljön jag stött på”, säger Emma.

intervjubild två personer vadstena sång och pianoakademi

Både Emma och Hannes sjöng mycket under uppväxten men när grundskolan närmade sig sitt slut hade de olika inställningar till vad de skulle göra i framtiden. Hannes, som kommit i kontakt med opera under gymnasiet, valde att satsa på sången direkt och sökte till Vadstena Sång och Pianoakademi efter tips från sin sånglärare. För Emma, som mest sjungit i kör och spelat pop, var det inte lika självklart att det var sång hon skulle hålla på med.
– När jag tog studenten var jag övertygad om att jag inte ville hålla på med musik mer än som hobby, så efter gymnasiet pluggade jag molekylärbiologi på universitetet, berättar hon.

Varför valde ni att söka till utbildningen?

– Jag sjöng i Lunds Akademiska Kör och vi fick en inbjudan till en sommarkurs i operainterpretation. Min körledare menade att det var något för mig, trots att jag aldrig sjungit opera förut. Jag sökte till kursen och tyckte att det var jättekul. På kursen pluggade alla utom jag klassisk sång på heltid och lärarna uppmuntrade mig att plugga ett år på folkhögskola och se vad som hände med rösten. På den kursen träffade jag en kille som pluggade i Vadstena och jag åkte och hälsade på honom där.  På våren 2011 bestämde jag mig för att själv söka till utbildningen, och kom in!

Hannes sökte sig till Vadstena 2010 för att få utveckla sin sång, sitt musicerande och sina musikkunskaper inför vidare studier på högskola.

Vad var det viktigaste ni tog med er från utbildningen?

– Jag kunde absolut ingenting om klassisk sång när jag började min utbildning i Vadstena, och fick möjlighet att bygga mitt instrument från grunden. Jag lärde mig att sångaryrket innefattar så otroligt många discipliner att det aldrig blir tråkigt. Men två viktiga saker var att det inte är någon vits att försöka göra musik om du inte har något att säga med den, och att jag fick lära mig att lita på min egen magkänsla kring vilken väg som var rätt för mig, säger Emma.

– Det är så mycket kunskap jag fått med mig från Vadstena som är helt ovärderlig, som att få möjlighet att möta och sjunga för publik samt den djupgående gehörs- och teoriundervisningen. Men det absolut viktigaste jag fick med mig från utbildningen är interpretationen av verket, säger Hannes.

Har du något råd till blivande studerande?

– Något jag hört på högskolorna i Sverige, men som inte speglar hur yrkeslivet ser ut, är att det mest eftersträvansvärda är att sjunga så starkt och så tungt som möjligt. Framförallt för unga sångare är detta en helt värdelös strävan, det kommer bara korta karriären. Tro mig – jag var på väg dit. En professor i Wien fick mig att tänka om då han sa: ”Det är häftigt att du kan sjunga Verdi nu när du är 21, men ingen vill höra en 21-åring sjunga Verdi. De hör dig hellre när du är 31, och sjunger du Verdi nu kommer rösten aldrig hålla till dess”, berättar Hannes.

–  Sätt ribban högt men våga göra fel på vägen dit, alla misstag är möjligheter att lära sig. Börja redan nu att aktivt jobba på hur du förhåller dig till din prestation. Mental träning och meditation kanske låter flummigt, men om du har svårt med prestationsångest nu så kommer det bara bli värre sen.  Jag har utbildat mig i sammanlagt 7 år och Vadstena är fortfarande den bästa utbildningsmiljön jag stött på. Ta tillfället i akt och nörda ner dig ordentligt. Lyssna, titta och testa tillsammans. Våga ta del av andras upptäckter och framsteg och hjälp andra ta sig genom bakslag. Man kan lära sig mycket av att se andra lära sig om man låter konkurrensen vänta till senare steg i karriären, säger Emma.

Berätta lite om vad ni gör nu!

– Jag ska snart flytta ner till Tyskland och börja ett 2-årskontrakt i solistensemblen på operan i Bonn. Jag avslutade mina studier för lite mer än ett år sen och sen dess har jag sjungit 35 föreställningar av Carmen på turné med Malmö Opera och en omarbetning av Händels Orlando på Confidencen i Stockholm i regi av Kungliga Operan. Till hösten kommer jag få göra min absoluta drömroll: Octavian i Rosenkavaljeren, samt Cherubino i Figaros bröllop och lite annat smått och gott. Och, icke att förglömma, sjunga en massa oratorier och passioner och en och annan romanskonsert, säger Emma.

– Efter Vadstena gick jag en Bachelor och en Master på Operahögskolan i Stockholm och har sedan 2017 frilansat. Min ordentliga debut blev på Norrlandsoperan som Valentin i Faust och efter det har jag sjungit roller som Vampyren i Der Vampyr och Greven i Figaros bröllop på Läckö opera. En herrans massa år på Vadstena-Akademien har det också blivit, och jag är nyligen hemkommen från ett fast kontrakt i Kiel i Tyskland där jag bland annat betade av fem rolldebuter på två veckor. Framåt förblir jag på hemmaplan i Sverige de kommande säsongerna och startar med bland annat Albert Herring på Wermlands Opera och senare Cosi fan Tutte på Göteborgsoperan.

Till Emmas hemsida

Till Hannes hemsida