Skriv bättre i jobbet!

Senast ändrad

Vi ställde några frågor till Lena Malmsten Bäverstam, språkkonsult och uppskattad lärare på Poppius Journalistskola, där hon har undervisat på olika kurser i snart tio år. I vår håller hon kurser i hur man blir en bättre och effektivare skribent i jobbet. Från och med vårterminen 2023 kommer alla Poppius kurser att hållas i Folkuniversitetets regi på Kungstensgatan 45.

Fotografi på Lena Malmsten Bäverstam.

Vilka kurser planerar du att hålla i vår?
– Jag kommer hålla i fyra olika men närbesläktade kurser: Skriv bättre i jobbet, Skriv bättre på webben, Skriv bättre rapporter och skrivdelen på den terminslånga webbredaktörkursen.

Vem vänder sig kurserna till?
– Skriv bättre i jobbet vänder sig till alla som skriver i sitt jobb. Det spelar faktiskt ingen roll om du är en erfaren kommunikatör eller utredare som är van att producera mycket text, eller om du helt nyligen har fått i uppdrag att ansvara för din arbetsplats sociala medier utan att ha tidigare erfarenhet av att skriva i jobbet. Alla kommer både få träna på sådant de inte redan kan och få redskap för att bli effektivare skribenter.

– Både Skriv bättre rapporter och Skriv bättre på webben vänder sig till dem som redan har gått Skriv bättre i jobbet och vill fördjupa sig i att skriva för en specifik genre.

Varför ska man gå dina kurser?
– Det finns många anledningar. Att lära sig att följa språklagen och att skriva begripliga rapporter eller webbtexter som når ut, eller att helt enkelt få tillbaka sin skrivlust är några av dem. Jag varvar alltid teori med praktiska skrivövningar, och som deltagare får du både mycket skrivträning och respons från mig på det du skriver under kursen. Att vi sedan har väldigt kul på mina kurser är kanske det allra viktigaste!

Kort om Lena Malmsten Bäverstam
Lena är examinerad språkkonsult i svenska och driver firman Ordblick – från krångel till klarspråk. När hon inte undervisar på Poppius håller hon olika skrivkurser på statliga myndigheter, kommuner och en del större företag. Hon är även verksam som skribent, redaktör och textgranskare.