Distanskurser i dans gör att alla kan vara med

Senast ändrad

Just nu går många av dansklasserna på Dansstudion i Linköping på distans via Zoom. Vi frågade Kalle Eriksson, lärare i street, hiphop, streetjazz och barndans hur distansundervisning i dans går till och vilka utmaningar men också fördelar distansundervisningen har.

Kalle Eriksson

Hur tycker du att det funkar med distansundervisning i dans?
‒ Oväntat bra med tanke på att vi inte kan träffas på riktigt i studion. Man saknar dock verkligen sina elever och känslan av att få träffas och dansa tillsammans.

Vad är svårast med att undervisa online?
‒ All kontroll över musikalitet och rytmik försvinner online eftersom jag inte kan se om de ens dansar i takt (det blir ju en fördröjning av video med internet-uppkoppling). Dessutom är det ju inte lika interaktivt för eleverna då de har svårare att spontant fråga frågor om dansstegen eller kommentera hur lektionen går.

Hur går en lektion till?
‒ Vi träffas i ett klassrum inne på Zoom. De flesta har sina kameror på så att jag kan se dem och jag har ställt upp min kamera in mot spegeln så att de kan härma mina rörelser. Vi inleder med lite prat om läget och vad som ska hända under lektionen. Det som sedan följer är egentligen en helt vanlig danslektion med skillnaden att det mest är jag som pratar och de som följer. De lär sig koreografi på samma sätt och vi dansar till musik så gott vi kan.

Kan det finnas några fördelar med att ha undervisning i dans på distans?
‒ Med tanke på det rådande läget i samhället så är ju online-klasser ett bra sätt att kunna erbjuda samma undervisning för alla, oavsett om man får eller vill gå till studion eller inte. Vi möts virtuellt och alla kan delta utefter sin egen förmåga. En annan sak skulle väl vara att de dansar hemma, alltså där de känner sig bekväma och därför kan släppa loss på ett annat sätt än de kanske kan i studion.

‒ Just nu har jag också börjat ha lektioner utomhus vilket är trevligt när vårsolen börjar lysa. Då får vi både röra på oss och får frisk luft på köpet!