Vi använder cookies på webbplatsen för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer info.

Stäng
Sök Meny
Du är här:
Annica Wennström

”Min undervisning är som taktiksnack i omklädningsrummet”

Annica Wennström ser lärarrollen som vägledande snarare än undervisande. Hennes styrka som verksam författare är närheten till den kreativa process som deltagarna brottas med. Med ett tjugotal böcker bakom sig har hon nyligen utkommit med ungdomsromanen Bänkad – om identitet, kärlek och gemenskap, både på och utanför fotbollsplanen.

Annica Wennström undervisar på Skrivarakademins kurs Kriminalroman och thriller och är huvudlärare för påbyggnadsutbildningen Manuslinjen.

Kan du berätta lite kort om boken Bänkad?
– Det handlar om Sebastian som är en otroligt duktig fotbollsspelare, som älskar gemenskapen i laget men som får se allt han älskar slås sönder av vuxnas felriktade ambitioner, kontraproduktiva elitsatsningar och tränare som missbrukar sin makt. Det är en bok om att våga säga ifrån och gå sin egen väg även om det kostar den man trodde var ens bästa kompis: Det handlar också om kärlek, att våga blotta sig, oväntade vänskaper och musik.

Finns det några likheter mellan att utveckla atleter och författare?
– Ja, det tror jag. Det gäller att hjälpa både författare och atleter att trivas och känna sig trygga i en processinriktad dynamik. Att väcka nyfikenhet inför nya utmaningar och acceptans för att utveckling kräver mod. Både författare och atleter behöver svettas och frustreras!

Du undervisar på kursen Kriminalroman och thriller. Vad är roligast med att jobba med intrigbaserade texter?
– Min vision för kurserna är ungefär som taktiksnack i omklädningsrummet. Jag kan ge förutsättningarna, väcka tankarna, ställa frågorna, prata om teknik, anfall och försvar (dramaturgiska toppar och dalar) och sedan är det upp till var och en att göra det till sitt, att utveckla den egna, unika rösten. Att utmana spelplanen.

Vad är det unika med att du som yrkesverksam författare undervisar hos oss?
– Som verksam författare har jag nära till samma sorts kreativa process som våra deltagare arbetar med. Jag vet vad det innebär av lust, förtvivlan, frustration, glädje och gråt. Jag vet vad som krävs. Jag kan utmana när det behövs utmanas och trygga när det behöver tryggas och jag har en nära relation till den bransch våra deltagare också vill ta del av.

Vad kan du tillföra i undervisningssituationen som andra inte kan tillföra?
– Jag skulle vilja vända på frågan. Jag ser mitt arbete mer som vägledande än undervisande, att frigöra deltagarna så de vågar gå in en konstnärlig, kreativ process där de experimenterar och där de också vågar misslyckas. Jag tror det är styrkan i att författare undervisar på Skrivarakademin. Det finns egentligen inga regler men man måste öva på att göra medvetna val och bli en sådan bra läsare att man kan analysera sitt arbete och se om den egna intentionen verkligen finns i texten.