”Ett Ton Grönare” kammade hem andraplatsen för årets hållbara UF-företag

Hurra för Kungstensgymnasiets elever som tilldelades andrapris för årets hållbara UF-företag! Fyra stolta elever tog emot priset när UF, Ung Företagsamhet, hade sin prisutdelning på Dansens Hus i februari i Stockholm.

Ett ton grönare.

Vi passade på att ställa några frågor till Dante Rosenqvist Domäng, som är en av eleverna bakom ETG – Ett Ton Grönare.

Vad är UF?
– UF, eller Ung Företagsamhet, är en ideell utbildningsorganisation vars mål är att främja entreprenörskap bland unga. I många av Sveriges gymnasieprogram har detta blivit ett återkommande inslag, där unga visionärer tilldelas en plattform för att utveckla sina idéer och pröva sina vingar. Dessutom är det ett ypperligt tillfälle att lära sig grupparbete och samarbete i arbetslivet, säger Dante Rosenqvist Domäng, som går sista året på Ekonomiprogrammet.

– Genom UF har vi i Ett Ton Grönare fått en chans att pröva allt detta och dessutom arbeta för att förbättra världen. Vi hoppas att vårt initiativ kan få stort genomslag och hjälpa folk att inse hur de kan göra skillnad i klimatfrågor.

Vad innebär priset?
– Under UF-året kan man tävla och har chans att vinna prispengar och i vissa fall få en plats till SM i Ung Företagsamhet. Varje tävling har tävlingsvärdar och jurygrupper som består av personer i Stockholms näringsliv. För att tävla krävs det att man har en affärsidé som följer Ung Företagsamhets riktlinjer för affärsidéer samt de lagar och regler som gäller i Sverige, annars blir man diskvalificerad.

– Ett Ton Grönare tog hem andrapriset för årets hållbara UF-företag. Detta innebär dels att vi får ta emot en summa prispengar, men framför allt är det ett kvitto på att vår verksamhet faktiskt uppfattas som vi hade tänkt oss, det vill säga som ett steg i rätt riktning för klimatet. Dessutom är det för oss en stor ära att vara det första UF-företaget i skolans historia som får ta hem ett pris!

Hur många totalt har tävlat, och var delades priset ut?
– Runt 750 UF-företag tävlade under en två dagar lång mässa. Vi tävlade i Region Stockholm. Priset delades ut på Dansens hus I centrala Stockholm. I hela Sverige drivs cirka 8000 UF-företag, och i Stockholm uppskattningsvis över 1000.

Vad heter vinnarna?
– Vinnarna av andrapriset i Årets Hållbara heter Ett Ton Grönare UF, och utgörs av Albin Högberg, Alfred Faring, Leo Mileblad och jag själv, Dante Rosenqvist Domäng.

Bild från vänster till höger: Dante Rosenqvist Domäng, Alfred Faring och Albin Högberg