Om Tibro Hantverksakademi

Tibro Hantverksakademi är en av Sveriges ledande skolor inom möbel- och inredningshantverk. Utbildningarna bygger på den långa yrkestradition som gjort Tibro till ett av Sveriges möbelcentrum. Vi värnar om kulturarvet samtidigt som vi utforskar innovativa sätt att tillämpa traditionella tekniker på morgondagens möbel- och inredningsdesign.

Tibro är sedan många år ett centrum för produktion av möbler och inredning. Här finns ett stort antal företag som samarbetar med visionen att skapa en innovativ mötesplats för världens inredare.

Genom en nära samverkan med näringslivet utvecklar vi på Tibro Hantverksakademi ständigt våra utbildningar och projekt för att kunna möta industrins behov av ny kompetens. Det gör våra utbildningar både konkurrenskraftiga och hållbara över tid.

Som studerande hos oss deltar du i projekt i samarbete med designskolor, företag, organisationer och med andra hantverkare vilket förbereder dig för arbetslivet och gör att du bygger viktiga kontakter inför framtiden.

Tibro Hantverksakademi är en del av studieförbundet Folkuniversitetet som bedriver folkbildning och vuxenutbildning i hela Sverige. Folkuniversitetets idé är att genom kunskap och skapande ge människor förutsättningar för ett rikare liv. Folkuniversitetet drivs i stiftelseform, är icke vinstdrivande, partipolitiskt obundet och fristående från religiösa och fackliga intressen.