Sök Meny
Intervju med Tove Wikström

Möten ger energi!

I receptionen på Bergsbrunnagatan är ingen dag den andra lik. "Jag gillar alla tusentals mötesögonblick. Att få kontakt, att försöka förstå och att snabbt leverera en lösning. Det ger mig energi!"

Morgonstund har guld i mund

I ett och ett halvt år har Tove arbetat i receptionen, mitt i maskineriet på Folkuniversitetet i Uppsala. Hon är oftast på plats långt före klockan åtta. - Det är ju då jag behövs som mest, sen forsar minuterna, timmarna förbi i en hektisk fart. Jag tar emot elever, studenter, lärare, administratörer, säljare, hantverkare, kaffemaskinfixare, diverse leverantörer, kunder och våra gäster.

Att vara medmänniska

- Min yrkesroll är att vara tillgänglig. Att vara vårt ansikte i mötet med människor och vår röst när de söker oss per telefon. De besökande kunderna är framförallt de som har svårt med svenska språket, då underlättar det med ögonkontakt. Dagligen pratar jag med utländska deltagare/elever, många med besvärliga livssituationer som behöver hjälp att förstå smått som stort.

- Då och då försöker jag också hinna med att byta några ord med städarna från Samhall – vilka mysiga människor de är! Jag är stolt över att FU har valt att göra denna samhällsinsats, ett tydligt tecken på att Folkuniversitetet står för medmänsklighet och alla människors lika värde.

Många bollar i luften har fått en ny innebörd

- Det är alltid en massa saker på gång här. Sen jag började på Folkuniversitetet har begreppet "många bollar i luften" fått en helt ny innebörd. Här är högt tempo, mycket folk, tidvis många telefonsamtal och ljudnivån är inte alltid den bästa. För att rensa huvudet brukar jag ta långa kvällspromenader eller amatöryoga hemma på vardagsrumsmattan. På helgerna vill jag ut i naturen för att njuta av tystnaden eller naturens egna ljud. Men sen längtar jag efter människomötena igen!

Vänligt bemötande

Under den korta tid intervjun ägde rum har vi blivit avbrytna många gånger. Telefonkunder och besökare har fått hjälp och ett glatt bemötande. Efter varje avbrott har Tove återkommit till den pausade intervjutråden. Avslutningsfrågan känns därför självklar: Hur orkar du vara så vänlig hela tiden? - Jo, jag har ett eget motto: Alla jag möter kan vara en blivande kund. Och ett av våra övergripande mål är ju "Nöjda kunder", eller hur!

Tipsa dina vänner, skriv ut eller maila

Nyhetsbrev