Lär dig svenska på sfi Folkuniversitetet i Växjö

Är du redo att lära dig svenska och ta steget in i svenska samhället? Då har du kommit rätt. Välkommen till sfi och Svenska som andraspråk i Växjö på Folkuniversitetet. Läs mer om våra utbildningar, och hur du redan idag anmäler dig och blir en del av vår skola.

Lär dig svenska på Folkuniversitetet i Växjö

Ansök

Folkuniversitetet har mycket lång erfarenhet av sfi - svenska för invandrare. Med hjälp av våra duktiga och engagerade sfi-lärare kommer du att få bra kunskaper i svenska och om det svenska samhället. När du studerar sfi eller svenska som andraspråk på Folkuniversitetet i Växjö lär du dig mycket mer än bara ord och grammatik.

Språkundervisningen är en viktig del av undervisningen, men det är minst lika viktigt att du blir bekant med att leva och arbeta i Sverige.

Vi ser fram emot att välkomna dig till vår skola och att hjälpa dig ta plats i Sverige!

Skillnaden mellan sfi och Svenska som andraspråk

För att läsa Svenska som andraspråk behöver du grundläggande kunskaper i svenska. Både SFI och Svenska som andraspråk är kostnadsfritt att studera, men endast Svenska som andraspråk berättigar till studiestöd från CSN.

Därför ska du välja sfi eller Svenska som andraspråk på grundläggande nivå på Folkuniversitetet i Växjö:

• Engagerade och kunniga lärare och administratörer
  • Flerspråkig personal
  • Individanpassad nivåplacering
  • Nära till kollektivtrafik
  • Flexibla studietider – dag/kväll/fjärr/online
  • Samverkan med andra organisationer
  • Attraktiv studiemiljö

Olika sätt att läsa sfi och svenska som andraspråk på Folkuniversitetet i Växjö

Vår undervisning anpassas efter dig, dina behov och din utbildningsbakgrund, oavsett nivå. Vi hjälper dig att hitta den studieform och nivå som passar dig bäst.

Vi erbjuder dessa studieformer för SFI

Undervisning på dagtid:

Lektion måndag, tisdag, onsdag och torsdag kl. 8.15-12.00

Undervisning på kvällstid:

Lektion måndag och onsdag kl.17.15-19.45

Fjärrundervisning (undervisning i realtid via Zoom):

Lektion måndag och onsdag kl. 17.15-18.30, samt undervisning i lärplattform

Undervisning på distans/online:

Inga lektioner, enbart självstudier i lärplattform

Vi erbjuder dessa studieformer för Svenska som andraspråk

Undervisning på dagtid:

Lektion måndag, tisdag och onsdag 8.30-11.30

Undervisning på kvällstid:

Lektion måndag och onsdag kl.17.15-19.45

Undervisning på distans:

Inga lektioner, enbart självstudier i lärplattform

Du kan kombinera olika studieformer för att kombinera dina studier med arbete eller andra studier.

Vad krävs för att du ska få läsa sfi och Svenska som andraspråk på Folkuniversitetet i Växjö?

Du ska också vara folkbokförd i Växjö kommun och sakna grundläggande kunskaper i svenska språket.

Du behöver ett fullständigt personnummer. Du kan även söka till SFI med ett samordningsnummer, om du kommer ifrån ett EU-land.

Så anmäler du dig

Du anmäler dig genom att klicka på ansök. Därefter hamnar du på Växjö kommuns webbplats. Där följer du kommunens instruktioner.

Ansök

Har du frågor om skolan? Vi finns här för att svara på alla dina frågor, stora som små!

Sfi.vaxjo@folkuniversitetet.se