Fira Dansens dag med BA Danshälsa!

Välkommen till en exklusiv eftermiddag på tema dans, kultur och forskning. Lyssna till internationella experter på ämnet danshälsa och se spännande uppträdande med Dans för Parkinson och studerande från BA:s Yrkesdansarutbildning samt gästerna KORDA Art och House of Hoofing.

En dag för dig som är intresserad av, eller arbetar inom, vård eller kultur och är nyfiken på sambandet mellan kultur och hälsa.

Dr. Sara Houston är huvudlektor på institutionen för dans vid University of Roehampton i London. Saras specialintresse är communitydans, med särskilt fokus på marginaliserade grupper i samhället. Hennes forskning om dans och Parkinsons sjukdom gav henne BUPA Foundations "Vitality for Life"-pris 2011. Under en fyraårsperiod forskade hon på hur människor med Parkinsons sjukdom påverkas av dans. Studien resulterade i boken Dancing with Parkinsons 2019.

Dr. Hanna Poikonen kombinerar vetenskap, dans, konst och teknik. År 2011 avslutade hon en mångsidig magisterexamen vid Aalto University School of Sience i Finland, med fokus på biomedicinsk teknik, neurovetenskap, konstteori och interkulturell kommunikation. Hon är grundare av WiseMotion community och forskare vid ETH Zürich och Örebro Universitetssjukhus.

Gunnar Bjursell är professor emeritus och direktör för Centrum för kultur, kognition och hälsa vid Karolinska Institutet.

Åsa N. Åström är utvecklare av danshälsa på Balettakademien. Åsa utbildar nya pedagoger i metoden Dance for PD® och är verksam i kommittén Dance for Health IADMS (International Association for Dance, Medicine and Sience). Hon är en av grundarna av nätverket Dans för Parkinson Sverige, och aktiv i flertalet projekt inom området Danshälsa/Dance for Health.

Uppträdande av KORDA Art: Linda Forsman och Markus Lindmark, House of Hoofing: Jonas Nermyr, stepp och Mats Dimming, kontrabas. Deltagarna i dansgruppen Dans för Parkinson, alla med Parkinsons sjukdom, uppträder ihop med studerande från BA:s Yrkesdansarutbildning.

Arrangemanget är ett samarbete mellan BA Stockholm, Karolinska Institutet ─ Den kulturella hjärnan och Dansens hus.

Datum och tid: 29 april kl. 16.00-18.00
Plats: Kulturhuset Stadsteatern, foajé 3