Vi använder cookies på webbplatsen för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer info.

Stäng
Sök Meny
Du är här:
Anna Bågstam Ryltenius

”Nomineringen till Årets deckardebut är en bekräftelse på att jag valt rätt”

Anna Bågstam Ryltenius är uppvuxen i norra Stockholm. I skolan var hon en typisk "duktig flicka" som gick ut gymnasiet med höga betyg och fortsatte direkt till juristlinjen. Men i hemlighet la hon all sin fritid på att titta på skräckfilm och gå på Folkets bio. Efter avslutade studier började hon jobba som jurist på en statlig myndighet.

– Arbetet som jurist var stimulerande och allmänbildande men väldigt formellt, och i min yrkesroll fick jag aldrig utlopp för min kreativitet. Därför hoppade jag på en kurs på Skrivarakademin, berättar Anna.

Kursen blev startskottet till något helt annat. Idag växlar Anna mellan att skriva opartiska utredningsrapporter till partier och ledamöter i Sveriges riksdag och att skriva manus till ljudboksserier för Storytel. Hon bloggar också på Debutantbloggen.

Nominerad till Årets deckardebut
Anna blev nyligen nominerad till Crimetime Specsavers Award 2017 i kategorin Årets deckardebut för sin thriller "Stockholm Psycho" – en ljudboksserie i tio delar

– Det känns fantastiskt roligt, och samtidigt overkligt att läsa mitt namn tillsammans med de andra duktiga författarna som är nominerade. För mig är det också en viktig bekräftelse på att jag kan skriva och att jag har valt rätt, säger Anna.

Hon driver med det perfekta livet i den övre medelklassen
"Stockholm psycho" är en skruvad samtidsthriller i ett högt tempo. Den handlar om den uttråkade statligt anställda handläggaren Karin, som av misstag blir indragen i ett styckmord när hennes väninna råkar släpa hem en man från krogen efter en blöt utekväll.

Det är en drift med det perfekta livet i den övre medelklassen i innerstaden. Det är också en berättelse om ojämställda relationer och sviktande moral. Storyn är makaber, osminkad och absurd, precis som verkligheten, och en del kallar det en genreglidning där humor blandas med spänning.

Ljudbokens motsvarighet till Netflix
När Anna fick höra talas om Storytels ljudbokskoncept som lanserades under våren 2016, och som skulle utmana bokbranschen, tänkte hon att det passade perfekt för hennes manus, som är modernt och utmanande.

– Jag gillar själv poddar, och lyssning är en form som passar mig eftersom jag oftast är på språng. Jag saknade lättlyssnade längre berättelser och trodde på konceptet, berättar Anna.

Varför ska man lyssna på din ljudbok?
– För att den är underhållande, nyskapande, annorlunda och förhoppningsvis tankeväckande. En del älskar den och andra blir provocerade, berättar Anna.

– Om man bor i Stockholm och rör sig mycket på krogen kommer man att känna igen sig. Men även om man jobbar på kontor och någon gång har reflekterat över vad arbetstiden går åt till.

Manuset föddes och utvecklades på Skrivarakademin
Skrivarkursen på Skrivarakademin gav Anna en bra grund att stå på. Den samlade erfarenheten på kursen var enorm, och för Anna som kommer från en helt annan yrkesbakgrund var det oerhört givande att få ta del av de andra deltagarnas texter och att få återkoppling av dem på sin egen.

– Det var oerhört lärorikt. Läraren var tekniskt skicklig, rutinerad, inspirerande och hade nära kontakt med branschen. I gruppen fanns både journalister, litteraturvetare, filmmanusförfattare och copywriters, säger Anna.

– Mest värdefullt var mötet med trevliga och roliga människor och kontaktnätet det gav mig. Mitt manus föddes och utvecklades i gruppen och många idéer kom till där.

Anna tyckte det var läskigt första gången hon skulle skicka in något hon själv hade skrivit, men efter att ha gått kursen vågade hon satsa.

– Nu är jag inte lika mesig längre, säger Anna. Det var kanske det viktigaste steget.

Annas tips till dig som vill bli utgiven:

  • Lägg krut på att undersöka rådande trender och vilka möjligheter som finns. Bokbranschen ändrar sig snabbt, både vad gäller form och format.
  • Följ instruktionerna noga när du skickar in ditt manus. På förlagens webbplatser står det hur de vill ha manuset. Vill de bara ha en "pilot"– skicka bara en pilot.
  • Lyssna och analysera återkopplingen du får från förlaget och var beredd på att skriva om. Ibland är en refusering en uppmaning att göra annorlunda och betyder att de sett potentialen i texten.

 

Tidigare elever berättar

Toggle module