Vi använder cookies på webbplatsen för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer info.

Stäng
Sök Meny
Du är här:
Erik Grundström

5 snabba med Erik Grundström

Erik Grundström, som bland annat undervisar på Roman och novell och Författarskolan, älskar att möta begåvade människors kreativitet och få följa med dem i processen fram till en färdig roman. Möt mannen med gröna fingrar och huvudet på skaft.

Varför ska man gå Författarskolan?
– För att ta sitt manus på allvar, låta det få utvecklas till det det kan bli. Och inte bli ännu en skrivbordsprodukt.

Vad är viktigast att tänka på för att kunna slutföra ett manus med kvalitet?
– Det är att tydliggöra, att skriva sig fram till manusets intention. Eller annorlunda uttryckt: Att fråga sig varför du har skrivit detta manus. Varför var det angeläget för dig att skriva detta? Det ska komma fram till mig som läsare.

Vad tycker du är roligast med att undervisa?
– Att möta begåvade människors kreativitet och få följa med i processen fram till en färdig roman. Jag tycker jag överraskas ständigt. Men framför allt, kursdeltagarna, att de plötsligt inser vad de är bra på. Vi är duktiga att plocka fram vad vi är dåliga på, men sämre att se vad vi är bra på. Och detta är en del av glädjen med arbetet, att få vara med då de upptäcker. "Men vänta nu, detta är jag bra på. Riktigt bra."

Du driver ju också ett förlag. Kan du berätta om förlagets utgivning?
– Vi söker manus som hamnar något utanför mittfåran. De bra manus som inte får förlag, för att de anses för smala, eller för djärva.

Har du någon oanad talang?
– Jag har gröna fingrar, jag är bra på att få krukväxter att växa.


Kort fakta om Erik Grundström
Erik debuterade 1985 med romanen Inte kärlek. Han har sedan dess utgivit tre romaner, en novellsamling och pjäsen Strålande tid. 2008 kom hans senaste roman Glöm inte kannibalerna. Erik arbetar även med manusbearbetning och sitter i styrelsen för Sveriges Författarförbund. Tillsammans med Johan Björkstedt driver han Sadura bokförlag

"Mitt credo om jag har något är: Att jag i dialog vill hjälpa eleven att se sin text och dess intention och fulla potential."

 

Lärarintervjuer

Toggle module