Vi använder cookies på webbplatsen för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer info.

Stäng
Sök Meny
Du är här:
Elin Grelsson Almestad

Att skriva kräver tålamod och tillförsikt – och massor av tid

Elin Grelsson Almestad är ny huvudlärare på Skrivarlinjen och Skrivarlinjen distans. Trots att hon har lång erfarenhet av både litteratur och skrivande, med  två utgivna romaner, beskriver hon sitt eget skrivande som både tålamodsprövande och omständligt. Det absolut roligaste med hennes jobb är de konstnärliga samtalen med eleverna. – Det är fantastiskt att höra människor diskutera varandras texter, berättar Elin Grelsson Almestad.

Elin Grelsson Almestad kommer ursprungligen från en liten by i Jämtland, bodde sedan i Göteborg i tio år innan hon hamnade i Stockholm hösten 2013.

– Jag debuterade som skönlitterär författare 2011 med romanen "Du hasar av trygghet". 2016 kom min andra och senaste roman "Hundarna på huvudgatan", berättar Elin.

Elin är även verksam som litteraturkritiker och kulturskribent sedan snart tio år tillbaka. Vid sidan av det har hon bland annat arbetat som kommunikatör på Kulturhuset Stadsteatern, med teater, litteratur och författarsamtal.

Vad gör du på Skrivarakademien?
– Jag är huvudlärare på Skrivarlinjen och Skrivarlinjen distans, vilket innebär att jag både undervisar en hel del på utbildningarna och håller i det administrativa; det vill säga att lägga upp scheman, hålla kontakten med de andra lärarna och fånga upp nya lärare. Jag är också drivande i utvecklingen av utbildningarna och har ett helhetsperspektiv på dem.

Vad är roligast med ditt jobb?
– De konstnärliga samtalen med eleverna. Det är fantastiskt att höra människor diskutera varandras texter och att få vara i ett sammanhang där det konstnärliga samtalet får ta all plats, utan krav på slutprodukt.

Vilka utmaningar står du inför som lärare?
– Den största utmaningen är att skapa ett tryggt rum där det sårbara, prövande och ofta sköra som skrivandet innebär får utrymme. Och att kunna ingjuta tålamod och tillförsikt i processen. Skrivandet tar så mycket längre tid än man kan tro och det är ofta ett steg framåt och två tillbaka i arbetet.

Varför ska man gå på Skrivarlinjen eller Skrivarlinjen distans?
– För att det är utbildningar som ger dig möjlighet att prova på olika litterära uttryck. Plötsligt läser du poesi, fast du aldrig trodde att du skulle förstå dig på lyrik, eller så upptäcker du en oväntad talang för att skriva filmmanus. Utbildningarna ger dig utrymme för att leka och pröva dig fram i språkets fantastiska värld, guidade av inspirerande lärare som själva är verksamma i det ämne som de undervisar i.

Du har gett ut två böcker. Hur ser ditt eget skrivande ut?
– Jag skriver ett grundmanus från början till slut, lägger det åt sidan en månad, och börjar sedan om från början med grundmanuset som grund och skriver det en gång till. Den proceduren upprepas runt sex till sju gånger tills jag mejslat ut ett manus som jag kan arbeta med tillsammans med en förläggare och redaktör. Det är omständligt och tålamodsprövande, men den enda metod som fungerar för mig. Rent praktiskt skriver jag främst på torsdagar, fredagar och helger då jag inte är på Skrivarakademin och arbetar.

Har du några bra skrivtips att dela med dig av?
– Det är ett vanligt skrivtips, men jag säger det ändå: LÄS! Läs olika sorters litteratur, författare och poeter från olika tider och kontinenter, skilda genrer och uttryck. Var en aktiv läsare och reflektera över språk och gestaltning, vad du tycker om och varför. Det går inte att verka i litteraturen utan att ha lärt känna den först.

 

Lärarintervjuer

Toggle module