Vi använder cookies på webbplatsen för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer info.

Stäng
Sök Meny
Du är här:
Clara Diesen

Intervju med Clara Diesen

Författaren och dramatikern Clara Diesen är ny lärare i dramatik på Skrivarakademin. Hon har många strängar på sin lyra, bland annat arbetar hon som teaterregissör och skrivcoach.

– Jag tycker att det ska bli jätteroligt att börja undervisa på Skrivarakademin. Min önskan är att kunna förmedla en hel repertoar av verktyg som man kan använda sig av för att komma vidare med sin text.

Clara Diesen började skriva när hon var väldigt ung. I mitten av nittiotalet gick hon på Skrivarakademin och läste poesi och prosa.

– Tiden på Skrivarakademin var fantastiskt utvecklande för mig. Därefter arbetade jag som regiassistent inom teater i många år, bland annat med regissören Linus Tunström, och kom in på teater den vägen. Så jag kom till dramatiken via teaterarbetet, via repetitionerna och via arbetet med skådespelarna. Det har varit avgörande för min personliga syn på dramatiken, säger Clara Diesen.

Berätta lite om dig själv!
– Jag är författare, dramatiker och teaterregissör och har satt upp fem egna pjäser bland annat på Elverket, Dramaten. Jag har även skrivit två pjäser som regisserats av andra än mig själv – varav jag kan nämna "Monolog. Beatrice" som spelades 2007 på Teater Galeasen i Stockholm. Jag har hittills gett ut tre diktsamlingar på Albert Bonniers förlag. Dessutom arbetar jag med performance och med bildkonst.

Hur kommer det sig att du ska undervisa på Skrivarakademin?
– Anna Schulze ringde upp mig efter att platsen som lärare på Dramatik blivit vakant. Hon hade blivit tipsad om mig av mina kollegor på moment:teater i Gubbängen. Jag blev superglad. Jag har alltid haft en plats för Skrivarakademin i mitt hjärta och jag var i precis rätt läge, som det kan vara ibland i livet, för att veta på rak arm - att: "Ja! Det här vill jag göra!"

Har du undervisat tidigare?
– Nu undervisar jag sedan en tid tillbaka på en grundskola en dag i veckan, där jag har kreativt skrivande, mest poesi, med barn. Det är jätteroligt och utmanande. Jag har inte undervisat i dramatik förut, men har desto mer erfarenhet av att arbeta med dramatik och teater. Jag är dessutom verksam som lektör åt olika förlag, då man läser inkomna manus, så jag vet sedan förut att jag är en vaken och god mottagare av all slags text. Jag har dessutom verkat (och gör fortfarande) som "skrivcoach", då man ger individuell handledning till en skrivande person - och det är en form av undervisning. Då man arbetar som skrivcoach - och som nu på Skrivarakademin - är det ju främst texten som står i centrum. Dessutom har jag hållit otaliga workshops i teater, men mest med skådespelare. Det ska bli kul att undervisa "på andra sidan" av teaterarbetet, så att säga.

 – Det roligaste ska blir att möta deltagarna och få inspirera dem och inspireras själv, av dem!

Vilka utmaningar står du inför som lärare?
– Utmaningen består i detsamma: att kunna inspirera när någon kört fast till exempel. Hur lockar man fram sitt material, det man verkligen vill säga? Kort sagt, utmaningarna är väl desamma som de man själv brottas med när man skriver. Men på gott och ont - ibland kan jag tycka att det är enklare att förmedla dessa verktyg till andra, än att applicera dem på sitt eget arbete.

Har du något bra skrivtips inom genren dramatik att dela med dig av?
– Skrivtips som dramatiker... Jag har inga generella tips – det finns så oerhört många tillvägagångssätt och så många olika sorters dramatik. Jag spar tipsen till själva kursen.