Intervju med lärare Manuel Medina Bozano

Manuel jobbar som lärare på Kungstensgymnasiet i Stockholm, och det har han gjort ända sedan man slog upp dörrarna för 10 år sedan. Det han uppskattar mest med sitt jobb är eleverna, och deras energi och glädje som smittar av sig. Men det är också en utmaning att hitta balansen mellan ansvar och engagemang för eleverna och samtidigt behålla en viss distans som lärare.

Manuel Medina Bozano utanför Kungstensgymnasiet.

Hej, vem är du?
– Jag heter Manuel Medina Bozano och jobbar som gymnasielärare på Kungstensgymnasiet. Jag är en nyfiken person som är intresserad av alla humanistiska ämnen som historia, språk, konst och litteratur.

Vilka ämnen undervisar du i?
– Jag undervisar i spanska, och är studiehandledare för ett antal elever. Utöver det samarbetar jag med Folkuniversitetets internationella enhet, Internationella Skolorna, för att möjliggöra elevernas utlandspraktik i Barcelona.

Vad gjorde du innan du började jobba på Kungstensgymnasiet?
– Jag har alltid jobbat som lärare, både i mitt hemland Spanien och här i Sverige. Min inriktning i Spanien var språkvetenskap, klassiska språk och litteratur. Jag har undervisat på alla nivåer, från högstadiet till vuxenutbildning, och jag har också skrivit läromedel i spanska och böcker om bibliotekssamlingar.

Vad är roligast med ditt jobb?
– Att träffa eleverna, att kunna bidra till att utbilda dem som medborgare. Jag blir glad och påverkas av deras energi och glädje!

Vad är största utmaningen med ditt jobb?
– Det finns många utmaningar. Att vara lärare är inte alltid så lätt. Det kan vara svårt att hitta balansen mellan att ta mycket ansvar och engagera sig för att hjälpa eleverna och samtidigt behålla en viss distans som lärare. Att skapa en bra relation till mina mentorselever kan också vara krävande, men det är samtidigt roliga utmaningar.

Vad är på gång just nu?
– Nu är det mycket på gång, som alltid på höstterminen. Utlandspraktiken i Barcelona kräver mycket administration och organisation och många samtal med eleverna. Som tur är har jag fantastiska kollegor både här i Stockholm och i Barcelona.

Har du något motto i livet?
–Att fokusera på det som verkligen är viktigt är mitt motto i livet.