Intervju med Karin Lennermark

Senast ändrad

När Kungstensgymnasiet slog upp sina portar för 10 år sedan fanns det två program att välja mellan och sammanlagt gick ett 100-tal elever på skolan. Nu går här drygt 400 elever och flera program och inriktningar har tillkommit. Karin Lennermark, rektor på skolan, har varit med nästan ända från start. Först som lärare och nu som rektor. Att Kungstensgymnasiet (KSG) blivit en så populär skola beror främst på lärarna och kvaliteten på undervisningen, men också på läget mitt i stan och på utlandspraktiken, berättar Karin.

Karin Lennermark

I höst är det 10 år sedan Kungstensgymnasiet startade. Hur firar ni det?
– Till att börja med bjöd vi alla elever på tårta första skoldagen efter sommarlovet. Under hösten kommer vi att starta ett alumninätverk och bjuda in alla som gått eller jobbat på skolan att fira med oss.

Hur känns det att vara en gymnasieskola som växer?
– Det känns roligt. Det har varit högt tryck på Ekonomiprogrammet och vi har fått många frågor både på Gymnasiemässan och på våra Öppet hus om varför vi inte har inriktningen Ekonomi juridik. Nu känns det skönt att kunna svara att vi kommer att ha det till hösten 2019!

Hur har KSG utvecklats sedan starten?
– När vi startade 2008 hade vi bara två program – Samhällsvetenskapsprogrammet samt Estetiska programmet. 2015 startade vi Ekonomiprogrammet inriktning ekonomi och Sam beteende, vilka båda blev en succé på en gång!

– 2011 genomförde vi vår allra första utlandspraktik för alla treor, något som vi förberett och laddat för under tre år. Det kändes verkligen häftigt att inse att vi kunde arrangera den med vårt eget upplägg och att samarbetet med Internationella skolorna fungerade så bra. I höst genomför vi utlandspraktiken för åttonde året i rad.

Hur var det att vara med nästan ända från start?
– När jag började hade vi bara ettor och tvåor på skolan. Vi var lite mer som en familj och alla kände varandra. Då hade vi bara 200 elever. Det var roligt men också jobbigt att allt var nytt och att det inte fanns så mycket rutiner på skolan.

Hur kom det sig att du ville bli rektor?
– Jag har alltid varit intresserad av ledarskap och organisation, både lärar- och rektorsjobbet handlar om det. Jag tycker det är roligt att jobba med att utveckla verksamheten. I och med att jag var med redan från andra året, så fanns det gott om möjligheter att vara med och utveckla skolan. För ett antal år sedan, när vår programrektor var föräldraledig, tog jag chansen att prova på skolledning och sedan blev jag fast. När tjänsten som rektor senare blev ledig kändes det naturligt att söka den.

Har elevunderlaget ändrats under de här tio åren?
– Ja, det har det. Vi har fått en mindre homogen elevgrupp nu från många fler kommuner. Det är roligt att se att elever från så olika områden och bakgrund går i samma klass. Det skapar mer förståelse och tolerans för olikheter.

Vilka är de största utmaningarna skolan haft hittills?
– Efter GY11 (Läroplanen för gymnasiet) så sjönk antalet sökande till det Estetiska programmet i hela Sverige. Vi hade några år när det var svårt att fylla klasserna och det fanns en oro kring om vi skulle bli tvungna att avveckla Estetiska programmet. Nu har vi tagit oss ur den krisen och har fulla klasser alla tre åren.

Vilka utmaningar ser du framöver?
– Det är alltid en utmaning att växa. På tre år ska vi bli 93 elever till. Vi kommer att behöva anställa fler lärare, se över antalet klassrum och arbetsplatser och öka på andra funktioner i verksamheten.

Varför har KSG blivit så populärt?
– I våra enkäter ser vi att eleverna är nöjda med sina lärare och de tycker att undervisningen håller hög klass. Utlandspraktiken lockar också många till skolan. Vår byggnad och läge bidrar förstås också. De flesta elever tycker det är viktigt med en fin studiemiljö och ett centralt läge.

Vad är roligast med att jobba på KSG?
– Att vara omgiven av elever och personal som trivs här och som är ambitiösa och vill bidra till att vi har en så bra verksamhet som möjligt. Jag tycker också att det är bra att Folkuniversitetet, som är en politiskt och religiöst obunden stiftelse, är vår huvudman. Målet för Folkuniversitetet är primärt att skapa bra utbildning, inte att tjäna pengar. Detta genomsyrar hela verksamheten.

Hur ser Kungstensgymnasiet ut om tio år?
– Vi är då närmare 500 elever och mer personal, men annars hoppas jag att vi har behållit våra visionsord som vi har idag: K=Kunskap, S=Sammanhang och G= Gemenskap, för det är vad KSG handlar om.