Idrott på Friskis & Svettis

Kost och motion har stor betydelse för din hälsa och dina studieresultat. Därför samarbetar Kungstensgymnasiet med Friskis & Svettis, där våra idrottslärare har undervisning i deras lokaler på Sveavägen, bara 100 meter från vår skola. Därutöver bedriver vi verksamhet i bland annat Vasaparken. I vår dansundervisning samarbetar vi med Balettakademien som är en del av Folkuniversitetet.

Friskis och svettis logotyp i rött.

Alla våra elever läser Idrott och hälsa 1 (obligatorisk idrottskurs) i årskurs 1.

Augusti, september, april och maj är våra ute-månader då vi har idrott främst i Vasaparken men även två friluftsdagar. Vi har givetvis tillgång till våra lokaler på Friskis & Svettis hela året, för omklädning och dusch. Under årskurs 2 har eleverna möjlighet att välja Idrott och hälsa 2.

Läs mer om Friskis & Svettis i Stockholm