Vi använder cookies på webbplatsen för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer info.

Stäng
Sök Meny
Du är här:
Intervju med Jessica Bjurström

”Utbildningen Visuell Kommunikatör Fotograf andas nutid på ett helt nytt sätt.”

Jessica Bjurström är VD på Komm! - Sveriges Kommunikationsbyråer - och ordförande i ledningsgruppen för Folkuniversitetets yrkeshögskoleutbildning Visuell Kommunikatör Fotograf. I vår snabbrörliga omvärld räcker det inte med att vara en bra fotograf. Man måste också kunna råda, tolka och guida inom bild, och ha koll på olika etniska, geografiska och socioekonomiska skeenden i världen.

Yrkeshögskoleutbildningen Visuell kommunikatör Fotograf är en 2,5-årig kostnadsfri utbildning som berättigar till studiemedel. Som visuell kommunikatör fotograf skapar du visuella uttryck för olika typer av medier och uppdragsgivare.

Jessica Bjurström är VD på KOMM! – Sveriges Kommunikationsbyråer –  ett branschförbund för företag i reklam- och kommunikationsbranschen. KOMM! certifierar byråer genom den egna utbildningen ARU (Ansvarig Reklamutgivare) med inriktning mot marknadsjuridik. Sedan 55 år tillbaka delar man också ut Guldägget varje år – ett pris för bästa kommunikationsinsats under året. Tidigare har Jessica arbetat med marknadsföring och kommunikation på flera olika håll, bland annat som affärschef på Aftonbladet, då främst inom området webb-tv.

Berätta om yrkeshögskoleutbildningen Visuell kommunikatör Fotograf. 
– För oss var det viktigt att lägga till en dimension till den ursprungliga fotografutbildningen. Att kunna fotografera är en självklarhet, likaså att man kan allt inom upphovsrätt och etik. Nästa steg är att kunna råda, tolka och guida inom bild. Nu när allt händer så fort i vår omvärld måste en fotograf vara uppdaterad på historia, samhälle, politik och diskussioner, såväl i Sverige som globalt. Allt för att kunna guida uppdragsgivaren i vad som är okej och inte. En viss typ av gest kan signalera två helt olika saker beroende på i vilket geografiskt eller socioekonomiskt område man befinner sig. Det är också viktigt att man har förmågan att se vad som saknas i en bild.

Hur skiljer utbildningen sig från andra fotografutbildningar? 
– Den är minst lika bra, men den har ytterligare en dimension. Jag tycker att den här utbildningen andas nutid på ett helt nytt sätt – man samarbetar och fokuserar mer på uttrycket och tolkningen av bilden. Sedan  diskuterar man mer innan man fotograferar för att kunna erbjuda bilder som kan användas tillsammans med andra bilder samt på andra plattformar.

Vilka kompetenser ger utbildningen?
– Efter utbildningen så kan man jobba mer brett på en inhouse-byrå, jobba mer med PR och bli en del av den visuella kommunikationen mer än bara som fotograf. Men kan också bli en curator för varumärken. På samma sätt som att man är en curator på ett galleri eller museum så blir företagens hemsidor den utställning som ska andas varumärket.  Då kan en visuell kommunikatör komma in och gå igenom hela bilduttrycket ihop med texter och musik. En helhetsanalytiker i formspråk helt enkelt. 

Har du några råd till blivande studenter?
– Läs dagstidningar, ha koll på olika etniska, geografiska och socioekonomiska skeenden så att du är med åtminstone nu från 2017. En ny amerikansk president, Brexit och val av nya partier i Europa ritar om kartorna, även för de företag som verkar i dessa zoner –  företag som blir dina framtida kunder.

Foto: Annika af Klercker