Sök Meny

Sök kurser & utbildningar

Känslofyllda rum: den mediala socialiteten

Känslofyllda rum: den mediala socialiteten

Känslofyllda rum: den mediala socialiteten - att titta och beröras. Vad gör att pulsen ökar under actionscener, ögonen tåras inför ett grymt öde och känslan av förlust infinner sig när tv-serien tar slut? Hur påverkar tv-tittandet oss som medmänniskor och individer?

OBS! Anmäl dig via boka-knappen här på hemsidan. Tyvärr har vi inte resurser för att ta emot anmälningar till våra gratisföreläsningar via telefon och e-post. Tänk på att du bara kan boka en plats per person. Vi hoppas att du förstår.

I Känslofyllda rum beskriver mediaforskaren Anja Hirdman det vardagliga umgänget med medier genom vilka vi möter och upplever andra människor, händelser och omvärlden. Med utgångspunkt i ny forskning kring känslor och kroppar från fält som socialpsykologi, kulturstudier och neurovetenskap ställer författaren frågor om betraktandet av andra: varför berörs vi och hur överförs känslor mellan skärm och tittare.

I fokus står skärmkulturen och den erfarenhet som tv:n fört med sig av att uppleva situationer och känna inför omvärlden utan att själv kroppsligen vara där. Hur väcks vår empati och antipati av sätten att berätta i fiktion och icke-fiktion?

Föreläsare: Anja Hirdman är medieforskare och verksam vid Institutionen för mediestudier vid Stockholms universitet. Hennes forskningsområden rör medier, bilder , representationer av kön och klass, känslor och bilders betydelse. Hirdman har bland annat skrivit boken Tilltalande bilder (2002) som handlar om hur idéer om maskulinitet och femininitet illustreras i veckopress under skilda årtionden, Den ensamma fallosen (2007) som undersöker hur maskulinitet gestaltas med hjälp av såväl den kvinnliga som den manliga kroppen i pornografi och i självbilder på nätet, Döden i medierna; Våld, tröst och fascination (2012), en antologi som tittar på hur döden framträder i nyheter, i underhållning och på internet, samt hennes senaste bok Känslofyllda rum (2018) om känslors betydelse i medier för hur vi formar våra attityder, vår känsla inför andra och oss själva.

Har du frågor?

Kontakta
Kundtjänst i Stockholm
direkt@folkuniversitetet.se

Kontakta mig

Tipsa dina vänner, skriv ut eller maila

Boka nu!

Plats
Kungstensgatan 45, 11359 STOCKHOLM
Kursstart
15 nov 2018
Slutdatum
15 nov 2018
Antal veckor
1 veckor
Tid kvar till startdatum:
1 dagar
Tider
To 18:00 - 19:30
Studietimmar
2
Tillfällen
1 st
Arr nr.
955340
Platser kvar
Ja
Pris
0 kr

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Språktest/Language test

Gör ett webbaserat språktest och testa dina språkkunskaper online. /Web-based language test. 

Samarbetspartners

Folkuniversitetets studieservice samarbetar med flera föreningar och aktörer i Stockholm.

Våra samarbetspartners